Ga naar de inhoud

Herstellen gietijzeren motorblok

Een klant in de automotive sector kreeg te maken met een gescheurd gietijzeren motorblok, veroorzaakt door thermische spanningen en mechanische belasting. De scheur vormde een ernstig risico voor de werking van de motor en moest duurzaam worden hersteld.

Analyse en keuze van de beste oplossing

Na een grondige analyse van het probleem en de mogelijke herstelmethoden, werd geconcludeerd dat Lastek 1900 de beste oplossing was. Deze beklede elektrode biedt niet alleen een efficiënte manier om het metaal te smelten en bewerken, maar verwijdert ook effectief vet, olie en grafietophopingen uit de scheur. Dit zorgt voor een zuivere groef en een optimale hechting van het lasmateriaal.

Brede toepasmogelijkheden

Lastek 1900 werd gekozen om de scheur te herstellen, gezien zijn unieke eigenschappen en superieure prestaties bij het bewerken van gietijzer. Dankzij de sterk geconcentreerde boog en de mogelijkheid om zelfs moeilijk bereikbare plaatsen te behandelen, bleek deze elektrode de meest betrouwbare keuze.

Naast het herstellen van scheuren in gietijzer is Lastek 1900 ook uitermate geschikt voor:

  • Voorbereiden van herstellassen aan gietijzer: de elektrode zorgt voor een zuivere groef en een correcte positionering van de las.
  • Verwijderen van opkomers in gieterijen.
  • Afschuinen van scheuren in stalen structuren alvorens te lassen.
  • Verwijderen van oude hardoplassingen alvorens nieuwe lagen aan te brengen.

Goed om te weten is dat de meeste herstellingen met Lastek lastoevoegmaterialen sterker zijn dan het origineel. Sommige klanten kiezen er zelfs voor om hun materieel preventief op te lassen met Lastek-toevoegmateriaal. Op die manier is het beter bestand tegen slijtage en realiseert men op de lange termijn een aanzienlijke besparing.

Nieuwsbrief

We blijven steeds innoveren en evolueren, ontdek hieronder het laatste nieuws.

Naam(Vereist)
E-mailadres(Vereist)
Privacy(Vereist)