In de landbouw- en mijnbouwsector worden grondomwoelers blootgesteld aan extreme slijtage door schurende materialen en zware belasting. Om de levensduur van deze machines te verlengen en dure vervangingen te voorkomen, werd gekozen voor een hardoplassing met Lastek 27 en Lastek 2400.
Combinatie Lastek 27 & Lastek 2400
Voor het herstellen van versleten onderdelen van Zuid-Afrikaanse grondomwoelers werd een combinatie van Lastek 27 en Lastek 2400 toegepast:
Lastek 27 werd gebruikt voor het oplassen van onderdelen die bestand moeten zijn tegen slagen, stoten en wrijving. Dankzij de extra harde neersmelt en de mogelijkheid om meerdere lagen zonder scheurvorming aan te brengen, was dit ideaal voor zwaarbelaste onderdelen.
De elektrode kon in alle posities worden toegepast, wat handig was bij complexe lasposities.
Lastek 2400 wordt gebruikt op componenten die onderhevig zijn aan sterke abrasie, met of zonder schokken. Op zacht staal behaalde de eerste laag een hardheid tot 68 HRC, wat resulteerde in een extreem slijtvaste afwerking. Indien nodig kon een onderlaag worden aangebracht om dwarsscheuren op moeilijk lasbare staalsoorten te voorkomen.
Veelzijdige toepassingen
De toepassingen van deze toevoegmaterialen gaan verder dan het herstellen van grondomwoelers. Lastek 27 wordt ook gebruikt voor het verstevigen en herstellen van graafmachinetanden, grijpertanden, messen van laadschoppen, bulldozers en nivelleermachines. Daarnaast is het geschikt voor onderdelen van kalksteenbrekers, transportschroeven voor cement en zand, en schoepen van betonmengers. Lastek 2400 is ideaal voor het herstellen van slijtage door sterke abrasie, met of zonder schokken. Dit maakt het bijzonder geschikt voor beenderenmolens, baggertanden, voedingsschroeven in cement- en steenfabrieken en onderdelen van betonmengers.
Goed om weten is dat de meeste herstellingen met Lastek lastoevoegmaterialen sterker zijn dan het origineel. Sommige klanten gaan hun materieel bvb preventief oplassen met Lastek-toevoegmateriaal omdat het op die manier veel beter bestand is tegen slijtage – en men dus op het einde van de rit een mooie besparing realiseert.
Doorzoek de hele website
Nieuwsbrief
We blijven steeds innoveren en evolueren, ontdek hieronder het laatste nieuws.